„A vonattal énidőt nyerek”

2021.08.10 10:28

Interjú Szőke Bálinttal a CO2-nyereményjáték egyik nyertesével

 

Az EU 2021-et a vasút európai évének választotta, hogy ezzel is népszerűsítse a vonatozást, mint biztonságos és fenntartható közlekedési formát. 2021. február 17-én elindítottuk fenntarthatósági web oldalunkon „Válassza a zöldebb utat!” CO2-megtakarítás kampányt. Ettől az időponttól a MÁV-START által kiállított elektronikus vonatjegyen, bérleten valamint azokon a nyomtatott jegyeken és bérleteken, ahol ez nem okoz többlet papírfelhasználást, társaságunk feltünteti, hogy hány kg CO2-kibocsátást takarított meg az utas azzal, hogy saját autó helyett a vonatot választotta. A kampány a Föld napja alkalmából egy nyereményjátékkal is kiegészült. Ennek értelmében, ha valaki érvényes belföldi jegyét vagy bérletét június 30-ig regisztrálta a játékba, sorsoláson vehetett részt, ahol „START KLUB VIP KÁRTYA”, „START KLUBKÁRTYA 50%” és „100 000 forint értékű MÁV-START Ajándékutalvány” nyereményekkel gazdagodhatott.

A fenntarthatósági weboldalunkra február óta 210 ezer érdeklő látogatott el. A nyereményjátékra több mint 29 ezren jelentkeztek. Az egyik START KLUB VIP KÁRTYA nyertesének, Szőke Bálintnak, társaságunk vezérigazgatója, Kerékgyártó József, személyesen adta át a díjat. Ez alkalomból kérdeztük őt a vasúti közlekedéshez, fenntarthatósághoz fűződő viszonyáról.

 

 

Mit szóltál, amikor kiderült, hogy Te nyerted az egyik fődíjat?

Nagyon örültem. Különösen annak, hogy nem tárgyi nyereményt kaptam, hanem az utazás élményével ajándékozott meg a MÁV-START. Alig vártam, hogy személyesen mondhassam el a feleségemnek. El is határoztuk, hogy hétvégente mindig elmegyünk majd valahova, ami vonattal megközelíthető. Mi 1 évig biztos, hogy mindenhova vasúttal megyünk, annyira megszerettük már, a gyerekeink nem is hajlandóak mással utazni. Ha megszoksz valami jót, nehezen szoksz át másra. Elsőként az Őrségbe tervezzük az utat, bár Split is rendkívül vonzó célpont, csak most a pandémia miatt belföldön tudunk csak utazni.

 

Milyen gyakran közlekedsz vonattal?

Február óta Oroszlányban dolgozom. 10 éve környezeti megfontolásokból nem tartunk autót. Ez a távolság 150 km oda-vissza naponta. Amikor elvállaltam a munkát, elkezdtem kalkulálni, hogy mennyi károsanyaggal kerül kevesebb a levegőbe, ha ezt az utat vonattal teszem meg. Ez számomra fontos szempont. Minden egyes digitális jegyemre -amit most már valóban kényelmes és gyors megvenni - rá van írva, hogy 9,83 kg CO2 a megtakarítás egy azonos távú autós utazáshoz képest. A MÁV átlagos CO2 kibocsátása 45 g/km, ami azért nem rossz az autókhoz képest, valljuk be. Ha még több ember utazna vonaton, akkor még jobb lenne a kihasználtság, és ez az érték tovább csökkenne. Ha pedig már megtelne a szerelvény, mert annyian utaznak rajta, akkor még hosszabb szerelvényt lehetne indítani, tehát még gazdaságosabb lenne. Ráadásul az értékek új, karbantartott autókra érvényesek, ma azonban Magyarországon a személygépkocsik átlagéletkora meglehetősen magas. Ráadásul rémes a városi forgalom, nem szeretek a szmogban ülni és meglehetősen öncélúnak tartom az egyedül autózást. Mi nap mint nap arra tanítjuk a 4 meg 6 éves lányainkat, hogy hogyan ne terheljük tovább a környezetünket, mint amennyire szükséges a mi családi szintünkön. Ha felszállok a vonatra, én 1 főre lebontva nem növeltem a kibocsátást, hanem csökkentettem, mert az a vonat nélkülem is elindul.

 

Nem lenne kényelmesebb autóval munkába járni?

Autóval Oroszlány napi szinten 2 óra lenne, vonattal 3,5. Viszont a kényelem egy nagyon relatív fogalom, mert a vonaton, ha akarok, felállok, tudok közben olvasni, ötletelni, nyugodtan lebonyolítani a telefonhívásaimat vagy relaxálni. Autóval ez kiesett idő, mivel a forgalom elég intenzíven leköti a figyelmet. Így nyerek énidőt, nem idegeskedem a dugóban, ráadásul mozgok is, hiszen gyalogolok 1,5 km-t. Az autóban ráadásul bezárkóznak az emberek, izolált környezetben utaznak, míg a vonaton időként szóba elegyednek egymással, összemosolyognak. Amióta rendszeresen vonatozom, elkezdtem megbocsátani a MÁV hibáit. Nagyon elégedett vagyok a vasúti összeköttetéssel Oroszlányba, nagyon ritkák a késések. A vonat csöndes, van légkondi, a kék Flirt-ön vannak töltők. A MÁV applikáció is remek, a jegyvizsgálók kedvesek. Nagyon jónak tartom, hogy elektromos rollert díjmentesen lehet szállítani a járműveken, az egyik barátom is így közlekedik. Viszont felsővezetékszakadás esetén a mentesítő járatokban és az utastájékoztatásban szívesen látnék fejlődést.

 

Más közösségi közlekedési eszközt is használsz?

Szoktam biciklizni, időnként rollerezni. Elektromos közlekedéssel, azaz metróval és villamossal jutok ki a Kelenföldi pályaudvarra. Egyébként 2016 óta tagja vagyok a villanyautósok közösségének, járműveket tesztelek, és írok róla véleményt. A villamosítás egy nagyon helyénvaló trend, és már hamarabb el kellett volna, hogy induljon. Villanyvasúton az ember nem fárad el úgy, mintha egy buszon ülne. A busz kanyarodik, megáll, pihentetőbb egy villanyhajtású vasút, ami nem vált hirtelen irányt. A busznak, autónak van szaga, és van aki érzékeny rá.

 

Hol találkoztál a nyereményjáték hirdetésével?

Először a Kelenföldi pályaudvaron, de akkor még csak a CO2-számláló kampányt láttam. Arra gondoltam, hogy nagyon jó irányba halad a vasúttársaság. Felmentem a web oldalra, és aztán itt találkoztam a nyereményjáték hirdetésével is.

 

Említetted, hogy a gyerekeket is arra nevelitek, hogy óvják a környezetet. Hogyan jelenik ez meg nálatok a mindennapokban?

Gyalog járunk oviba, mert közben is tudunk beszélgetni. És így nem is idegeskedünk, hogy találunk-e parkolóhelyet. Közlekedésnél van egy ökölszabály, amiben nagyon hiszek: 1,5 km-ig gyalog, 10 km-ig kerékpárral, afelett vonattal, mert a legjobb távolsági közlekedés a vasút. Sőt a mikromobilitás - pl. egy elektromos roller - és a vasút kombinációja együtt szintén remek választás. A vásárlást napi szinten végezzük, így nem romlik meg az étel, amit aztán ki kell dobni. Ez Budapesten könnyen megvalósítható, hiszen mindenhol van bolt. Szombaton a piacra biciklivel járok. Otthon a fűtés is elektromosan van megoldva. Mi béreljük a lakást, a keresésnél ez is szempont volt. Az erkélyen termesztünk zöldségeket, amit a gyerekekkel közösen gondozunk. Alapvetően rajtunk múlik, hogy mire tesszük fogékonnyá a gyerekeket. Érdekes, hogy saját rokonaim egyáltalán nem nyitottak a fenntarthatósági kérdések iránt, a barátaim közül azonban többeket meggyőztem arról, hogy legalább a közlekedésnél válasszanak környezetkímélőbb módot az autózásnál.