Egészségesebb, olcsóbb, gyorsabb és fenntarthatóbb: Ingázzunk vonattal és bringával!

2022.07.06 06:00

A Magyar Kerékpárosklub és a MÁV-Volán-csoport közös figyelemfelhívó kampánya azt a tévhitet kívánja eloszlatni, hogy távolabbról munkába járni csak autóval lehetséges. Mind hazánkban, mind Európában egyre népszerűbb a vasúti és a kerékpáros közlekedés kombinálása. Ez a két közlekedési mód a legfenntarthatóbbak között szerepel, és egyre népszerűbb az ingázók körében. A kampány arra buzdít, hogy minél többen indítsák aktív testmozgással a napot, a kerékpárt pedig hagyják az állomások B+R (Bike&Ride) tárolóiban. Így vonattal, dugóban araszolás nélkül, az utazási időt hasznosan eltöltve közelíthetik meg célállomásukat. Onnan pedig számos lehetőség közül választhatnak: gyalogosan, közösségi közlekedéssel, közbringával vagy e-rollert, e-robogót kölcsönözve érkezhetnek munkahelyükre.

Jellemzően a vasúttól 1-4 km távolságra élő törzsutasok használják a biciklit a vasút megközelítésére, számukra 10-40 perces séta helyett 3-15 perc alatt elérhető kerékpárral az állomás. Az elővárosokból a munkába biciklizést a vasútállomások jó megközelíthetőségével, kerékpárosbarát kialakításával lehet elősegíteni.

Sorra létesülnek B+R parkolók a vasútállomásokon

A jelenleg működő 10 elővárosi vasútvonalon mintegy 80 állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg 4000 férőhellyel. A fejlesztések fő fókuszai a budapesti előváros mellett a nagyforgalmú megyeszékhelyek pályaudvarai. Emellett a Magyar Falu program keretében 229 mellékvonali állomáson is fedett kerékpártároló létesül. Országszerte mintegy 2000 kerékpár tárolására alkalmas B+R kerékpártároló épült az utóbbi időben. A fejlesztéseknél fontos szempont, hogy a tárolók fedettek legyenek és kamerával lássák el őket, továbbá a peronokhoz közel helyezkedjenek el, ahonnan biztonságosan, akadálymentesen - liftekkel, kerékpáros rámpákkal - lehessen a felszállóhelyeket megközelíteni.

A zöld közösségi közlekedési módok felfutásával ráadásul a kerékpár hazánkban is egyre népszerűbbé válik. A Magyar Kerékpárosklub adatai szerint országos szinten a népesség 16 százalékát teszik ki azok, akik elsősorban kerékpárral közlekednek a mindennapokban. A magyarok közel 70 százalékának van egyébként kerékpárja, 40 százalékuk legalább heti rendszerességgel használja. A kombinált közlekedés népszerűsítésére a Magyar Kerékpárosklub egy kampányfilmet is készített, ami bemutatja, milyen gyorsan lehet ingázni a különböző közlekedési módokkal, illetve ezek kombinálásával.

Végezetül 6 érv a kombinált közlekedés mellett

Fenntartható: A kerékpározás az egyik legjobb módja a kis karbonlábnyomú közlekedésnek, míg a vasút hosszabb távok megtétele esetén számít a legzöldebb közlekedési módnak. Ha az utas autó helyett a vonatot választja, több mint 70%-kal kevesebb károsanyaggal terheli a környezetet.

Egészséges: Kezdjük a napot aktív testmozgással. Ezzel nemcsak saját mentális és fizikai egészségünkért teszünk, hanem óvjuk mások egészségét is, ráadásul mindannyiunkat megkíméljük a por- és zajszennyezéstől.

Utazási idő tetszőleges kihasználása: A vonaton igényeink szerint hasznosíthatjuk az időt, amit egyébként autóval a volán mögött, esetleg dugóban araszolva, drága parkolóhelyeket keresgélve töltenénk.

Gyors: Kerékpárral mintegy négyszeres sebességgel lehet közlekedni a gyalogláshoz képest, illetve különösen nagyvárosi környezetben a közösségi közlekedésnél és az autózásnál is kedvezőbb menetidők érhetők el kétkeréken. A vasútállomások történelmi okokból számos esetben a településközponttól távolabb helyezkednek el, kerékpárral azonban percek alatt megközelíthetők.

Költséghatékony: A jelenlegi magas üzemanyagárak, parkolási díjak, úthasználati díjak. mellett a vonatozás olcsóbb. Ráadásul érdemes figyelni az aktuális kedvezményeket, ajánlatokat is.

Így tehetjük élhetőbbé a városokat: A vonat-kerékpár kombináció remek alternatívája lehet a személyautós ingázásnak. Nemcsak a zaj- és porszennyezéstől óvjuk meg így a helyieket, de a kevesebb autó kisebb helyet foglal a városban. Így több lehetőség nyílik a gyalogos, a kerékpáros, illetve a rolleres közlekedés fejlesztésére.