Connecting Europe Express 20 000 km megtételét követően megérkezett Párizsba

2021.10.08 10:23

2021. október 7-én, 36 napos útja végén begördült a Connecting Europe Express (Európát Összekötő Expressz) szerelvénye párizsi végállomására. A vonat 20 ezer km-t tett meg Európa-szerte. A vasút európai éve alkalmából indított járat a vasút nagyköveteként a legfenntarthatóbb távolsági közlekedés előnyeire, valamint a kihívásokra hívta fel a figyelmet. 

A vonat útja során 26 ország több mint 120 állomására látogatott el, 33 alkalommal kelt át országhatárokon és 3 különböző nyomtávon közlekedett. Az Európai Bizottság Connecting Europe Express kezdeményezése a vasút határokon átívelő összetartó erejét szimbolizálja mind országok, mind vállalkozások, mind emberi kapcsolatok tekintetében.

A rendhagyó kampány konklúzióit az Európai Bizottság és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) közös sajtóközleménye az alábbiakban összegezte:

  • A vasútban rejlő lehetőség kiaknázása érdekében alapkövetelmény a határok vasúttal történő átjárhatósága, a modern, magas színvonalú vasúti infrastruktúra. Közös erőfeszítésekre van szükség annak érdekében, hogy 2030-ra elkészüljön a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) törzshálózata, 2050-re pedig az átfogó hálózat.

  • Szükséges a meglévő infrastruktúra kapacitásának jobb kihasználása, illetve növelése. A digitalizáció terén eszközölt fejlesztések hatékonyan támogathatják ezt a célkitűzést. Például az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) fejlesztései elősegíthetik a kapacitásnövelést, a fokozott biztonságot, megbízhatóságot és pontosságot. Kutatási és innovációs projektek szintén hozzájárulhatnak a kapacitásnöveléshez.

  • Szélesebb körű pán-európai koordinációra és közös követelményekre van szükség. Egy mozdonyvezető számára is épp olyan egyszerű legyen a határátkelés, mint egy pilótának vagy egy kamionsofőrnek. Továbbá az európai országok eltérő szabályozásaiból fakadó akadályokat is mihamarabb el kell hárítani annak érdekében, hogy a 4. vasúti csomag is átültethető legyen a gyakorlatba. Megteremtve ezáltal egy nyílt és versenyképes európai piacot a vasút számára mind technikai, mind üzemeltetési, mind kereskedelmi szempontból.

  • A vasutat még több ember és vállalkozás számára kell vonzóvá tenni. A jegyértékesítés és a különböző közlekedési módokat magában foglaló utazástervezés csökkentené a vasúti közlekedés költségeit más alternatívákhoz viszonyítva. Az Európai Bizottság akciótervet tesz közzé decemberben a távolsági nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatások fellendítését célozva.

Mit szimbolizál és mi a Connecting Europe Express jelentősége?

A vasútnak jelentős történelmi szerepe volt az európai kontinens fejlődésében, és egyben a jövő meghatározó szereplője is. Az egyik alappillére a fenntartható, karbonsemleges Európának, hiszen a klímaváltozás hatásainak enyhítése a legfenntarthatóbb távolsági közlekedési ágazat fejlesztésén is nagyban múlik.

A vasút európai éve alkalmából útnak indított Európát összekapcsoló expresszvonat célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az európai vasúti közlekedés kihívásaira, amelyeket képletesen is át kell hidalni ahhoz, hogy ez legyen a legversenyképesebb távolsági közlekedési mód mind személyszállítás, mind árufuvarozás tekintetében. Határokon átívelő, nagy horderejű összefogás volt ez a vasút történelmében, ami az európai vasúti ágazati partnerek és az uniós, nemzeti és helyi szintű intézmények közös erőfeszítéseinek eredményeként jött létre. Az európai vasúti nyomtávok közötti különbségek miatt a Connecting Europe Express valójában három – egy ibériai, egy standard és egy balti – vonatból állt, amelyek a járat útvonala mentén találkoztak. A projekt emlékeztetőül szolgál az európai vasúti hálózat egyes részei közötti átjárhatóság hiányosságaira, ugyanakkor a vasúti társaságok és a pályahálózat-működtetők kiemelkedő együttműködéséről is tanúskodik.

Az út jelentősebb állomásai között volt Ljubljana is, így a Lisszabonból induló szerelvény nemcsak képletesen, hanem a valóságban is összekötötte egymással az EU Tanácsának portugál, szlovén és francia elnökségét. Az európai összefogást az is szimbolizálja, hogy a szerelvény kocsijait különböző vasúttársaságok biztosították. Ezek egyike, amelyet Magyarországról a MÁV-START biztosított, az Európai Éghajlat-politikai, Környezetvédelmi és Infrastrukturális Végrehajtó Ügynökség (CINEA) és a Shift2Rail közös vállalkozás által szervezett vándorkiállításnak adott otthont. A kiállítás számos utazási élményt javító technológiát és innovációt is bemutatott, illetve szemléltette, hogy miként támogatja az EU az infrastrukturális projekteket. A szerelvény hazánkban is járt, szeptember 11-én Sopronban, majd szeptember 19-én Budapesten, a Keleti pályaudvaron állt meg. A szerelvény mozgó konferenciaközpontként, laborként és nyilvános vitafórumként szolgált, ahol a résztvevők a vasút lehetőségeit és a versenyképesség megteremtésének kihívásait vitatták meg.